Урок Леся Українка «Хотіла б я піснею стати»

Про матеріал
Конспект уроку Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» з української літератури у 8-му класі у вигляді гри-змагання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Назва матеріалу

Леся Українка

«Хотіла б я піснею стати».

 

 

 

8 клас.

Українська література.

 (Конспект уроку).

 

 

 

Автор Лаврик Катерина Федорівна

Школа І-ІІІ ступенів № 280

Дарницького району м. Києва

 


Конспект урок з української літератури

8 клас

 

Тема: Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати»

 

Мета: опрацьовувати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов'язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

 

Обладнання: портрет Лесі Українки, тексти її творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

 

  1.   Організаційний момент

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Заслуховування учнівських творів на тему: «Весна у рідному краї».

Стисле надання відгуків на почуті творчі роботи.

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

  1.   Конкурс «Інтелектуал»

Учні розподіляються на дві команди, обираються капітани. За 5-7 хвилин необхідно розгадати кросворд «Леся Українка «Давня весна ». Обирається журі.

1.1. Завдання для першої команди. (кросворд на картках)

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 


 

По вертикалі:

  1.   Продовжте рядок: «Про весняну волю заспівав...» (Вітер)

 

По горизонталі:

  1.   Епітет, який використала Леся Українка, характеризуючи весну. (Весела)
  2.    Весна розсипала скрізь по землі... (Квіти)
  3.    Приміщення, де перебувала лірична героїня твору. (Хата)
  4.    Воля у творі названа... (Весняною)
  5.    Що надала весна, прийшовши на землю? (Дарунки)

 


1.2. Завдання для другої команди.

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Пора року, відтворена у поезії. (Весна)

 

По горизонталі:

  1. Через що лірична героїня твору спостерігає за красою природи. (Вікно)
  2.   Слово, за допомогою якого поетеса характеризує весну. (Щедра)
  3.   Стан, в якому перебуває лірична героїня вірша. (Самотність)
  4.   Дерево, про квітки якого згадується в поезії. (Яблуня)
  5.   Істоти, що супроводжують рух весни. (Птахи)

 

  1. Підсумки конкурсу.

 

  1. Бесіда за питаннями:

 

Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури.

Які пісні бувають? У чому їх призначення

В чому полягає значення пісень для людини?

Як Леся Українка ставилася до музики, пісень?

Хто є авторами пісень? Наведіть 2-3 приклади.

 

  1. Оголошення теми, мети уроку.

 

Мотивація навчальної діяльності учнів

 

  1.      Основний зміст уроку

 

1. Вступне слово вчителя

Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.

Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.


  1.      Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».

 

  1. Виразне читання твору.

 

  1. Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому

світі.

 

  1. Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
  2. Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.
  3. Жанр: лірична сповідь.

 

  1. Аналіз поезії.

Бесіда за питаннями:

  •     Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
  •     Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?
  •     Яке значення мала пісня в житті письменниці?
  •     Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
  •     Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?
  •     Як даний твір поетеси пов’язаний з її життям?
  •     Опишіть море, застосовуючи текст поезії («Хвилі прозорі», «море хибне, гучне»). Про що це свідчить?

-—Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?

  •      Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?
  •      Які враження на вас справила ця поезія Лесі Українки?

 

  1.           Художні особливості поезії

Епітети: «ясна хвилина, «ясні зорі”», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;

Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії»

Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»;

Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».

 

  1.           Гра «Мікрофон». «Пісня для Лесі Українки — це...»

 

  1.           Складіть «Доміно» прагнень поетеси (стати піснею — «вільно по світі літати» — «поминути співом дзвінким» — «упасти на хвилі» — «буяти над морем»)

 

  1.   Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Проведення тестового опитування.

 

1. Леся Українка виявила бажання стати:

а) легендою;

б) піснею;

в) казкою;

г) мудрою порадою.


  1.    Поетеса прагне:

а) возвеличиш красу на землі;

б) бути корисною суспільству;

в) вільно по світу літати;

г) порозумітися з природою.

 

  1.    Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору

а) ясний;

б) гучніший;

в) прозорий;

г) вільний.

 

  1.    Спів героїні поезії можна буде почути:

а) на хвилях людських;

б) на узбережжі моря;

в) під зорями небесними;

г) серед ланів широких.

 

  1.    Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони:

а) ясні і гучні;

б) крилаті й вільні;

в) щирі й благородні;

г) чисті й прозорі.

 

  1.    Вітер у творі розносив:

а) пісню поетеси;

б) бризки морські;

в) пахощі квітів;

г) луну.

 

  1.    Щастя у поетеси:

а) чарівне;

б) таємне;

в) приховане;

г) здобуте в боротьбі.

 

  1.    Одним із бажань ліричної героїні було:

а) піднятися на гору високу;

б) буяти над морем;

в) віднайти квітку щастя;

г) насолоджуватися красою квітів.

 

  1.    На думку М. Євшана, пісня для Лесі Українки:

а) потреба душі;

б) завзятість під час роботи;

в) вияв артистизму;

г) вміння довести свою обдарованість.

 

  1.    Художній засіб, який допомагає Лесі Українки в поезії виявити свої почуття, ставши піснею:

а) порівняння;

б) епітет;

в) метафора;

г) повторення.

  1.   Спів поетеси під зорями буде:

а) дзвінким:

б) гучним;

в) знайомим;

г) тривалим.

 

  1.   Якими в поезії зображені хвилі морські?

а) Каламутними;

б) високими;

в) прозорими;

г) сяючими.

 

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

  1.    Робота на картках

 

Картка № 1

  1. Дослідіть, у чому Леся Українка вбачає призначення своєї пісні? Відповідь обґрунтуйте.
  2.   Що свідчити у творі про прагнення поетеси жити на благо інших, дарувати радість і добро всім людям. Наведіть переконливі аргументи, посилаючись на зміст вірша.
  3.   Пафос, яким пройнята поезія Лесі Українки:

а) веселий;

б) сумний;

в) байдужий;

г) життєстверджуючий.

 

Картка № 2

  1.    Як ви вважаєте, чи здійсниться мрія ліричної героїні твору стати піснею? Свої міркування вмотивуйте.
  2.    Дослідіть, яким уявляє для себе щастя Леся Українка. Відповідаючи, посилайтеся на факти з життя поетеси і зміст її твору.
  3.    Визначте художній засіб, використаний Лесею Українкою у рядку «У сюю хвилю ясну»:

а) епітет;

б) порівняння;

в) гіпербола;

г) метафора.

 

VІІ. Підсумок уроку

 

  1.                        Оголошення результатів навчальної діяльності

 

  1. Домашнє завдання

Вивчити поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» напам’ять, прочитати твір «Давня казка».

Станьте першим, хто оцінить розробку

Відгук і оцінку можна залишити тількі після завантаження матеріалу

docx
Додано
11 листопада
Переглядів
255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
За поповнення бібліотеки проекту «На Урок» авторськими розробками
Щоб отримати, додайте ще 1 розробку
2 з 3

Додати розробку
Катерина, запрошуємо Вас на вебінар
Інструментарій для інтерактивного наповнення уроків
Який відбудеться 22 листопада о 18:00